آموزش علوم تجربی

گامی کوچک در آموزش نوین علوم تجربی
منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفایل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
سلام بر دانش آموزان و همکاران گرامی
این وبلاگ به منظور هرچه بهترشدن امر آموزش درس علوم تجربی ایجاد شده و می تواند مورد استفاده ی دبیران/ دانشجومعلمان و دانش اموزان قرار گیرد. امیداست این وبلاگ با نظرات و پیشنهادات شما عزیزان روزبه روزبهترو گسترده تر شود.
آرشيو
مرداد 1390
اردیبهشت 1390
بهمن 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
آبان 1388
مهر 1388
تیر 1388
خرداد 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
سکسکه ( موضوعات علمی )
سكسكه‌ واقعا چيست؟!

توضيح‌ كلي‌
سكسكه‌ عبارت‌ است‌ از انقباضات‌ ناخودآگاه‌ و مكرر عضله‌ ديافراگم‌. سكسكه‌ يك‌ علامت‌ است‌ و نه‌ يك‌ بيماري‌. در ايجاد سكسكه‌ ديافراگم‌ (عضله‌ بزرگ‌ و نازكي‌ كه‌ قفسه‌ سينه‌ را از شكم‌ جدا مي‌سازد) و عصب‌ فرنيك‌ (عصبي‌ كه‌ ديافراگم‌ را به‌ مغز وصل‌ مي‌كند) نقش‌ دارند. تقريباً همه‌ ممكن‌ است‌ دچار سكسكه‌ شوند، حتي‌ جنيني‌ كه‌ در رحم‌ مادر است‌.

علايم‌ شايع‌
يك‌ صداي‌ تند و سريع‌ كه‌ در اثر گرفتگي‌ ديافراگم‌ از دهان‌ خارج‌ مي‌شود. اين‌ گرفتگي‌، عضلات‌ ته‌ گلو را به‌ هنگام‌ دم‌ مي‌بندد.

علل‌
تحريك‌ اعصابي‌ كه‌ عضلات‌ تنفسي‌، خصوصاً ديافراگم‌، را تحريك‌ مي‌كنند. علت‌ سكسكه‌ كوتاه‌مدت‌ معمولاً ناشناخته‌ است‌. در صورتي‌ كه‌ سكسكه‌ طولاني‌مدت‌ باشد يا به‌طور مكرر رخ‌ دهد، امكان‌ دارد به‌ علل‌ زير ايجاد شده‌ باشد:
خوردن‌ يا آشاميدن‌ غذا يا نوشيدني‌ داغ‌ يا مواد تحريك‌كننده‌
بيماري‌هاي‌ پرده‌ جنب‌ (پرده‌ نازكي‌ كه‌ روي‌ ريه‌ها را مي‌پوشاند).
ذات‌الريه‌
اورمي‌ (جمع‌ شدن‌ مواد زايد سمي‌ در اثر نارسايي‌ كليه‌)
الكلي‌ بودن‌
مصرف‌ بعضي‌ از داروها
اختلالات‌ معده‌، مري‌، روده‌ يا لوزالعمده‌
حاملگي‌
تحريك‌ مثانه‌
هپاتيت‌
گسترش‌ سرطان‌ از يك‌ قسمت‌ از بدن‌ به‌ كبد يا قسمتي‌ از پرده‌ جنب‌
سابقه‌ عمل‌ جراحي‌ اخير، خصوصاً جراحي‌ روي‌ شكم‌
علل‌ عاطفي‌
عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
وجود يك‌ بيماري‌ كه‌ سطح‌ سلامت‌ فرد را پايين‌ آورده‌ باشد.
سابقه‌ عمل‌ جراحي‌ اخير
مصرف‌ داروها، خصوصاً آنهايي‌ كه‌ معده‌ را آزرده‌ مي‌سازند.
پربودن‌ معده‌
خنده‌ شديد يا احساسات‌ قوي‌
تغيير در دماي‌ محيط‌
مصرف‌ الكل‌

پيشگيري‌
در حال‌ حاضر نمي‌توان‌ از آن‌ پيشگيري‌ كرد.
عواقب‌ مورد انتظار
سكسكه‌ كوتاه‌مدت‌ معمولاً نشان‌دهنده‌ بيماري‌ نيست‌. اين‌ نوع‌ سكسكه‌ به‌طور خود به‌ خودي‌ يا غالباً با درماني‌ كه‌ شرح‌ آن‌ داده‌ خواهد شد برطرف‌ مي‌شود. سكسكه‌ مداوم‌ فرد را مستأصل‌ مي‌كند و نياز به‌ انجام‌ اقداماتي‌ براي‌ فهميدن‌ دليل‌ آن‌ وجود دارد.

عوارض‌ احتمالي‌
عارضه‌اي‌ وجود ندارد، مگر اين‌ كه‌ سكسكه‌ طولاني‌مدت‌ باشد و وجود يك‌ بيماري‌ جدي‌ را مطرح‌ كند.
درمان‌

اصول‌ كلي‌
روش‌هايي‌ كه‌ در اين‌ جا ذكر مي‌شوند براي‌ دوره‌هاي‌ كوتاه‌مدت‌ سكسكه‌ هستند. سكسكه‌ طولاني‌مدت‌ بايد تحت‌ بررسي‌ پزشكي‌ قرار گيرد. يك‌ يا تعداد بيشتري‌ از روش‌هاي‌ زير را به‌ كار بنديد تا بهترين‌ آنها براي‌ شما معلوم‌ شود.
نفس‌ خود را نگاه‌ داريد و تا 10 بشماريد.
داخل‌ يك‌ كيسه‌ كاغذي‌ تنفس‌ كنيد. از كيسه‌ پلاستيكي‌ استفاده‌ نكنيد زيرا ممكن‌ است‌ به‌ سوراخ‌ بيني‌ بچسبد.
انگشت‌ شست‌ خود را بين‌ دندان‌ها و لب‌ بالا قرار دهيد. سپس‌ لب‌ بالا را با انگشت‌ سبابه‌ خود، درست‌ در زير سوراخ‌ بيني‌ سمت‌ راست‌، فشار دهيد.
انگشتان‌ سبابه‌ خود را حدود 20 ثانيه‌ داخل‌ هر دو گوش‌ فشاردهيد.
يك‌ ليوان‌ آب‌ را به‌ سرعت‌ بنوشيد.
نان‌ خشك‌ يا يخ‌ خرد شده‌ قورت‌ دهيد.
زبان‌ خود را به‌ ملايمت‌ بكشيد.
چشمان‌ خود را ببنديد و فشار ملايمي‌ را به‌ كره‌هاي‌ چشم‌ وارد كنيد.
يك‌ قاشق‌ چايخوري‌ شكر خشك‌ بخوريد.
داروها
معمولاً دارويي‌ براي‌ اختلال‌ مورد نياز نيست‌.

فعاليت‌
محدوديتي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد.
رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ توصيه‌ نمي‌شود.

در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد
اگر سكسكه‌ بيش‌ از 8 ساعت‌ طول‌ بكشداگر احتمال‌ مي‌دهيد كه‌ دارويي‌ باعث‌ سكسكه‌ شما شده‌ است‌.


+ نوشته شده در یکشنبه نهم آبان 1389ساعت 23:1 توسط توحیدی |
تبریک ( تبریک ها و تسلیت ها )
 

ولادت با سعادت هشتمين اختر تابناک امامت و ولايت حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا

را بر عموم مسلمين گرامي تبريک عرض ميکنم . . .


+ نوشته شده در جمعه هشتم آبان 1388ساعت 8:37 توسط توحیدی |
تبریک سال تحصیلی جدید ( تبریک ها و تسلیت ها )
باسلام

آغازسالتحصیلی جدید را به فرهنگیان محترم ودانش آموزان عزیز تبریک میگویم وامیدوارم برایتان سالی پربارازموفقیت وشادکامی باشد


+ نوشته شده در جمعه هفدهم مهر 1388ساعت 6:23 توسط توحیدی |
قسمتهای مختلف آتشفشان ( موضوعات علمی )

قسمتهای مختلف آتشفشان

1) دودكش : مجاري ايست كه گدازه از آن عبور كرده و به سطح زمين مي‌رسد و رابطي بين مخزن ماگما و سطح زمين مي‌باشد. گاهي دودكش با مواد مذاب پر مي‌شود. دودكش ممكن است ساده باشد و از مجاري متعددي تشكيل شده باشد كه مجاري اصلي را دودكش اصلي و و انشعبات ديگر آن را دودكش‌هاي فرعي مي‌نامند.

دودکش آتشفشانی


2) دهانه : انتهاي دودكش يعني در جايي كه گدازه به سطح زمين مي‌رسد دهانه ناميده مي‌شود......



ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه بیستم تیر 1388ساعت 18:0 توسط توحیدی |
ماه رجب و.... ( ویژه دانش آموزان )

ماه رجب از ارزش و شرافت بسيار بالايي برخوردار است و اين شرافت و ارزش بدان دليل است كه اين ماه يكي از ماههاي حرام و يكي از زمانهاي ويژه‌ دعا است. بر پايه برخي از روايات اين ماه، ماه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) است. همانگونه كه ماه شعبان ماه حضرت رسول و ماه رمضان ماه خداست در اين ماه پر فضيلت روزه و شب زنده‌ داري بسيار مورد تأكيد و سفارش قرار گرفته است به خصوص در نخستين شب آن كه يكي از شبهاي چهارگانه‌اي است كه درباره احيا وشب زنده‌ داري آن سفارشات فراواني بيان شده است. از شرافت‌هاي ديگر اين ماه روز بيست و هفتم اين ماه است كه روز بعثت رسول اعظم (صلي الله عليه و آله) است، روزي كه رحمت رحيميه خداوند در آن به طور كامل و تمام تجلي پيدا كرده است. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در مورد شرافت ماه رجب مي‌فرمايند: رجب شهر الله الاصم است و بدان سبب آن را اصم ناميدند كه هيچ ماهي به پايه عظمت آن نمي‌رسد. مردم زمان جاهليت به رجب حرمت مي‌نهادند و آنگاه كه اسلام درخشيدن گرفت بر حرمت آن افزود. بدانيد كه رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.

در اين زمينه امام كاظم (عليه السلام) نيز مي‌فرمايند: رجب نام نهري در بهشت است كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين‌تر است. بنابراين هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.

همچنين در روايت ديگري نيز مي‌فرمايند: رجب ماه عظيمي است كه خداوند اعمال نيك را در آن چند برابر مي‌فرمايد و گناهان را در آن محو مي‌كند.

امام صادق (عليه السلام) نيز در مورد كرامت و فضيلت اين ماه مي‌فرمايد: آن گاه كه قيامت بر پا شود منادي الهي فرياد مي‌زند أين الرجبيون؟ كجايند آنان كه ماه رجب را گرامي داشتند و از آن بهره‌ها بردند از آن انبوه جمعيت، گروهي برخيزند كه نور جمالشان محشر را روشن كند بر سر آنان تاج‌هاي شاهي كه مرصع به در و ياقوت است قرار دارد و در طرف راست هر نفر از آنان هزار فرشته و در سمت چپ نيز هزار فرشته به او كرامت و تعظيم الهي را تبريك گويند؛ از جانب الهي ندا آيد:

بندگانم و كنيزانم به عزت و جلالم سوگند، شما را جايگاه و مقام گرامي و عطاياي فراوان دهم و شما را در جايي جاي دهم كه از زير آن نهرها جاري است و شما در آن جاويد خواهيد بود زيرا شما داوطلبانه براي من در ماهي كه من بزرگش داشتم روزه گرفتيد پس خطاب به فرشتگان فرمايد: فرشتگان من بندگان و كنيزان من را به بهشت داخل كنيد در اينجا امام فرمودند اين پاداش براي كساني است كه يك روز از اول يا وسط يا آخر ماه رجب را روزه بدارند.

پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله) نيز در بيان عظمت و اهميت ماه رجب مي‌فرمايند: خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته‌اي به نام داعي قرار داده است هرگاه ماه رجب فرا رسد آن فرشته دعوت كننده هر شب تا به صبح گويد: خوشا به حال كساني كه به ذكر الهي مشغولند خوشا به حال كساني كه با ميل و رغبت تمام رو به سوي درگاه خدا آرند و خداوند مي‌فرمايد: من همنشين كسي هستم كه با من همنشين باشد و مطيع كسي هستم كه فرمان مرا ببرد و آمرزنده‌ام كس را كه از من طلب آمرزش كند اين ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من و رحمت هم از آن من است. هر كس مرا در اين ماه بخواند پاسخ مثبت دهم و هر كس از من چيزي بخواهد به او عطا كنم و هر كس از من هدايت جويد هدايتش كنم و من اين ماه را وسيله ارتباط بين خود و بندگانم قرار داده‌ام پس هر كس به آن چنگ زند به من مي‌رسد.

گرچه تمام ماه رجب نزد خداوند و اولياء گراميش عزيز و ارجمند است ليكن برخي از اوقات آن، فضيلت ويژه‌اي دارد.

اولين شب جمعه ماه رجب از فضيلت بيشتري برخودردار است و ليله الرغائب نام دارد پيامبر اسلام در اين باره مي‌فرمايند: از اولين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد فرشتگان آن را ليله الرغائب مي‌نامند. چرا كه وقتي يك سوم از شب گذشت هيچ فرشته‌اي نيست مگر اينكه در كنار كعبه شريف آيد آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان كند و فرمايد: فرشتگانم هر چه خواهيد از من بخواهيد فرشتگان گويند: بار الها حاجت و خواسته ما آن است كه روزه داران ماه رجب را بيامرزي خداوند خداوند متعال فرمايد: آمرزيدم.

 

فضيت روزه در ماه رجب

در مورد ثواب روزه ماه رجب در كتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شيخ صدوق از پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) چنين نقل شده است: بدانيد كسي كه يك روز از ماه رجب را از روي ايمان و به خاطر پاداش روزه بگيرد مستوجب رضايت خداوند مي‌گردد. و اگر كسي به اندازه تمام زمين طلا انفاق كند برتر از روزه يك روز آن نخواهد بود.

همچنين اگر كسي دو روز از ماه رجب را روزه بدارد هيچ كس از اهل زمين و آسمان نمي‌تواند كرامتي را كه نزد خداوند دارد توصيف كند و پاداشي مانند ده تن از راستگويان را دارد كه در طول عمر خود دروغي نگفته باشند. و در روز قيامت همانند كساني را كه آنان شفاعت نموده‌اند شفاعت مي‌كنند و با آنان و در گروهشان محشور مي‌شوند و تا وارد بهشت گردد و از دوستان آنان باشد. و پس پيامبر ثواب سه چهار پنج تا سي روز از روزه ماه رجب را تك تك با توضيح كامل بيان فرموده‌اند.

امام موسي كاظم (عليه السلام) نيز در روايتي زيبا در مورد فضيلت روزه ماه رجب مي‌فرمايند: رجب ماه عظيمي است كه خداوند اعمال نيك را در آن چند برابر مي‌فرمايد و گناهان را در آن محو مي‌كند پس هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد به اندازه مسير يكسال از جهنم دور مي‌شود و هر كس سه روز از آن ماه را روز بدارد بهشت بر او واجب مي‌شود.

امام صادق (عليه السلام) نيز فرموده‌اند:

براستي كه نوح در روز اول رجب سوار كشتي شد و به همراهان خود گفت كه اين روز را روزه بگيرند و فرمود كسي كه اين روز را روزه بگيرد جهنم به اندازه مسافت يكسال از او دور خواهد شد و كسي كه هفت روز از اين ماه را روزه بگيرد درهاي هشتگانه بهشت براي او باز مي‌شود و كسي كه پانزده روز از اين ماه را روزه بگيرد حاجتش داده خواهد شد و كسي كه بيشتر روزه بگيرد خداي عزوجل ثواب بيشتري به او عنايت خواهد كرد.

سیزده رجب:

روز ولادت مولای کونین امیر المومنین علی علیه السلام است در این روز مناسب است مومنین نعمت وجود علی ابن ابی طالب را شکر گذار باشند و نعمت پیروی از آن وجود مقدس را از خدا بخواهند.

نيمه رجب

اين روز نيز از روزهاي ويژه و ارجمند و گرامي است. در اين باره در كتاب شريف اقبال آمده است: حضرت آدم از خداوند پرسيد خدايا محبوب‌ترين روزها و گرامي‌ترين زمانها نزد تو كدام است. خداوند وحي فرمود: محبوب‌ترين روزها نزد من نيمه رجب است. اي آدم در اين روز بكوش  تا با قرباني كردن، ميهماني دادن، روزه داشتن، نيايش كردن، بخشش خواستن‌، لا اله الا الله گفتن به من تقرب و نزديكي جويي.

اي آدم من چنين تقدير كردم كه فرزندي از فرزندان تو را به پيامبري برانگيزم و روز نيمه رجب را به او و به امت ويژه سازم كه در آن روز چيزي از من نخواهند جز اينكه بدانان ببخشم و عفو و گذشت نخواهند جز اينكه از گناهانشان درگذرم اي آدم آنكه نيمه رجب را روزه دارد ذكر گويد، خضوع و خشوع كند و از صدقه دهد، نفس خويش را پاس دارد پاداشي جز بهشت نخواهد داشت اي آدم به فرزندانت گوشزد كن كه در ماه رجب نفس خويش را پاس دارند و از كج راهي بپرهيزند كه گناه در اين ماه بس بزرگ است.

اما از اعمال نيمه رجب خواندن دعاي استفتاح، زيارت امام حسين (عليه السلام) به جاي آوردن چهار ركعت نمازي كه حضرت امير در اين روز به جاي مي‌آورد و پس از آن خواندن دعاي يا مذل كل جبار و سپس خواستن نيازهاي خويش از خدا، به جاي آوردن نيمه دوم نماز سلمان و روز را با توسل به صاحبان روز به پايان بردن.

 

ديگر اعمال ماه رجب

از ديگر اعمال مهم و ارجمند اين ماه خواندن اذكار دعاهايي است كه از سوي معصومين (عليهم السلام) روايت شده است. از جمله آنكه:

1ـ در طول ماه هزار بار خواندن اين دعا: استغفرالله ذوالجلال و الاكرام من جميع الذنوب و الاثام. شيخ صدوق در اين باره روايت كرده است كه هر كس اين دعا را در رجب هزار بار بخواند خداوند به او مي‌گويد: اگر تو را نيامرزم خداي تو نيستم، خداي تو نيستم.

2ـ خواندن سوره توحيد ده هزار يا هزار بار كه هر كس در رجب اين سوره را هزار بار بخواند در قيامت پاداشي برابر عمل هزار پيامبر و هزار فرشته خواهد داشت و هيچ كس از او به خدا نزديكتر نخواهد بود جز آنكه پيش از اين سوره را خوانده باشد.

3ـ گفتن هزار بار لا اله الا الله و روايت شده هر كس در رجب هزار بار لا اله الا الله بگويد خداوند صد هزار حسنه براي او مي‌نويسد و صد كاخ بهشتي به او مي‌دهد.

4ـ صدبار خواندن اين دعا: استغفرالله الذي لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب اليه كه روايت شده هر كس اين دعا را صد بار بگويد و پس از آن صدقه انفاق نمايد خداوند كارش را با بخشش و آمرزش پايان دهد و اگر همان را چهارصد بار بگويد خداوند پاداش صد شهيد را به او مي‌دهد.

5ـ به پيروي از امام سجاد (عليه السلام) در همه ماه در سجده‌هاي خود اين دعا را بخواند: عظم الذنب من عبدك فليحسن العفو من عندك.

6ـ از جمله اعمال ديگر ماه رجب كه داراي فضيلت بي شماري است خواندن دعاي يا من ارجوه لكل خير بعد از هر نماز واجب است اين دعا در مفاتيح الجنان ذكر شده و براي فرد فضيلت‌هاي بي شماري را به همراه دارد.

7ـ خواندن دعاي اللهم اني اسالك صبر الشاكرين لك در هر روز. در كتاب اقبال در مورد اين دعا آمده است كه معلي از حضرت امام صادق (عليه السلام) خواست تا دعايي به او بياموزد كه تمام معارف شيعه را در برداشته باشد امام خواندن اين دعا را به او توصيه كرده است.

8ـ هر روز اين دعا را خواندن: يا من يملك حوائج السائلين.

9ـ خواندن دعاي اللهم اني اسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة امرك كه از دست خط حضرت ولي عصر نقل شده است و دعايي است با مضامين بسيار بلند و نيكو كه درهايي از علم  و معرفت را به روي آنكه اهل آن باشد مي‌گشايد.

10ـ خواندن دعاي ارجمند و پر مضمون اللهم يا ذالمنن السابغه...

11ـ زيارت حضرت امام حسين (عليه السلام) در آغاز و در ميان ماه.

12ـ به جاي آوردن نمازهاي ويژه ماه.

13-توجه به اعمال روز 13-14-15 رجب که به ایام البیض مشهور است.

منابع مقاله:

1ـ مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي: فضيلت اعمال ماه رجب.

2ـ المراقبات، شيخ جواد ملكي تبريزي: اعمال ماه رجب.

3ـ ثواب الاعمال، شيخ صدوق.

4ـ اقبال الاعمال، سيد بن طاووس: اعمال ماه رجب.

5ـ مصباح المتهجد، شيخ طوسي: فضيلت ماه رجب.


+ نوشته شده در پنجشنبه چهارم تیر 1388ساعت 20:43 توسط توحیدی |
بدون شرح ( ویژه دانش آموزان )
دانش آموزان عزیز درسته که امتحانات ومدرسه تموم شدن ولی ماهستیم یادتون نره به ماسربزنید

منم سعی میکنم اطلاعات مفیدی تووبلاگ بگذارم/


+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و یکم خرداد 1388ساعت 19:22 توسط توحیدی |
آزمایش جالب:شمع را با آب روشن کنيد ! ( موضوعات علمی )

شمعی را به دوستانتان نشان دهيد . به آن ها بگوييد که می خوا هيد شمع را روشن کنيد ولی متأسفانه کبريت نداريد. مسلما عده ای سعی می کنند که به شما کبريت بدهند، ولی شما قبول نکنيد وبه آن ها بگوييد راضی به زحمت شما نيستم و خودم شمع را با آب روشن می کنم! مسلما دوستانتان تعجب می کنند و شايد حتی به شما بخندند.
ولی توجه نکنيد و ليوانی را پر از آب کنيد، سپس مقداری از آن را بخوريد تا همه متوجه شوند که آب معمولی است. حالا انگشت خود را در آب فرو برده و سپس روی فتيله ی شمع بگيريد تا يک قطره از آب روی آن بچکد، دوستانتان در کمال تعجب مشاهده می کنند که اين شمع روشن می شود.
فکر می کنيد دليل آن چيست؟
شما قبلا يک تکه پتاسيم کوچک را در لابلای تارهای فتيله ی شمع قرار داده ايد و وقتی يک قطر آب را روی آن می ريزيد، واکنش شيميايی بين پتاسيم و آب باعث اشتعال فتيله می شود.


+ نوشته شده در شنبه نهم خرداد 1388ساعت 8:38 توسط توحیدی |
کاغذ چگونه بازیافت می شود؟ ( موضوعات علمی )
کاغذ چگونه بازیافت می شود؟
جداسازي

براي بازيافت موفق نياز به بازيابي تميز كاغذ مي‌باشد. پس شما بايد كاغذهاي خود را دور از آلودگي‌هايي مثل غذا، پلاستيك، فلزات و ديگر زباله ها، كه بازيافت كاغذ را مشكل مي كند نگهداري كنيد. كاغذهاي آلوده كه قابل بازيافت نمي‌باشند بايد به كود تبديل شوند يا براي توليد انرژي سوزانده شوند يا در زير خاك دفن شوند. مركز بازيافت معمولا از مصرف كنندگان تقاضا مي كند كه كاغذهاي خود را بر حسب درجه يا نوع كاغذ جدا كنند. مركز بازيافت شهر مي تواند به شما بگويد كه چگونه اين نوع و درجه در جامعه شما تعريف مي‌شود.
جمع آوري و حمل كردن

شما ممكن است كاغذهاي جداشده خود.......



ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه نهم خرداد 1388ساعت 8:29 توسط توحیدی |
تسلیت گویی ( تبریک ها و تسلیت ها )
ببخشیداین مدت یکمی سرم شلوغ بودنتونستم فعالیت کنم.انشاالله ببینم چیکارمی کنم.

السلام علیک یا کریمه اهل بیت یا فاطمه معصومه (س)

سالروز وفات كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام) را به پيشگاه مقدس حضرت بقية الله الاعظم (عجل الله تعالى فرجه الشريف) وامت اسلامى وشيعيان جهان تسليت عرض مى نماييم


+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1388ساعت 19:34 توسط توحیدی |
ويژگيهاي مدارس كارآمد ( ویژه ی همکاران فرهنگی )

اولا از سوال خوبتان تشكرميكنم،چون به آموخته هايم افزوده شد.درثاني معذرت ميخواهم چون بدليل كسالت نتوانستم به بررسي خوب سوال بپردازم واز اينترنت برداشت كردم.

اميدوارم درآتيه نزديك مطالب خودرا جمع آوري كرده وبه سوالتان جواب عالي دهم. توحيدي

در طول تاریخ آموزش و پرورش، برنامه‌ریزان مدرسه‌ها و مربیان، در جست‌وجوی شاخص‌ها یا استانداردهای مدرسه كیفی بوده‌اند.
به دیگر سخن، تاسیس و آماده‌سازی مدرسه‌های موفق یا استاندارد، دغدغه همیشگی، همه نظام‌های آموزشی بوده است. از این روست كه تاكنون الگوها و تلاش‌های گوناگونی برای نشان‌دادن مدرسه استاندارد عرضه شده است. در این مقاله، ابتدا در مقدمه‌ای، ضرورت طراحی مدرسه‌های موفق، كیفی یا استاندارد مطرح خواهد شد. سپس الگویی از مدرسه‌های استاندارد و موفق ارائه شده و شاخص‌های مهم موجود در زمینه این مدرسه‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در پایان نیز، راهكارهایی در ابعاد گوناگون، با توجه به شرایط و كاركردهای آموزش و پرورش و مدرسه‌های كشورمان ارائه خواهد شد.
اگر بخواهیم در نظام آموزشی كشورمان، مصداقی از آموزش و پرورش بهینه، هدف‌دار و مطلوب را در حكم آموزشگاه‌های گواه نشان دهیم، با مشكل مواجه خواهیم شد. اگر كسی از متولیان تعلیم و تربیت كشور، اعم از صاحب‌نظران دانشگاهی و مجریان، بخواهد آن حرف و حدیثی را كه از تكنولوژی آموزشی، راهبردهای یاددهی- یادگیری، نظام ارزشیابی‌ هدفمند و بهینه، اجرای طراحی آموزشی و دیدگاه‌های متفاوت درباره روان‌شناسی یادگیری، برنامه‌ریزی درسی و ده‌ها مقوله دیگر در سمینارها، جلسات و نشست‌های متعدد بیان می‌‌كنند، به عینه و در واقعیت عملی مدارس، نمایان سازند، واقعاً حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت. اگر یك مدیر علاقه‌مند، یك معلم دلسوز، یك پژوهشگر تعلیم و تربیت و در یك كلام، یك انسان فرهیخته یا حتی ولی یك دانش‌آموز، از دست‌اندركاران تعلیم و تربیت كشور بخواهد آموزشگاه فاضله، استاندارد و آرمانی یا حتی مدرسه‌ای را كه در راه فاضله‌شدن و حركت به سوی آرمان‌گرایی در تعلیم و تربیت گام برداشته است، به او معرفی كنند، به طور قطع آنان برای تحقق این امر، با مشكل زیادی مواجه خواهند شد. با آن كه در حال حاضر، برخی مدارس در بعضی زمینه‌ها موفقیت‌های برجسته‌ای از خود نشان می‌دهند، ولی این موفقیت‌ها موردی و در یك زمینه یا زمینه‌های خاص است، نه به صورت جامع و نظام‌گرا. مثلاً اگر مدرسه‌ای در امور آموزشی به قبولی صددرصد نایل می‌شود، با كمال تاسف مشاهده می‌كنیم كه در این قبولی مطلوب (البته از نظر كمی و بدون توجه به كیفیت دانش و مهارت قبول شدگان)، توجه به مسائل پرورشی و تقویت بعد معنوی و اخلاقی فراگیرندگان به فراموشی سپرده شده است، یا اگر در مدرسه‌ای نظم و انضباط خاصی در امور اداری مشاهده می‌شود، خبری از آموزش با كیفیت نمی‌بینیم و حتی اكثریت قریب به اتفاق معلمان آن مدرسه از الگوهای جدید یادگیری بی‌خبرند. به عبارت دیگر، شاید هم‌اكنون به ندرت بتوانیم یك آموزشگاه استاندارد و آرمانی در نظام آموزشی كشورمان معرفی كنیم كه تمام مؤلفه‌های علوم تربیتی در آن به درستی رعایت شده باشد.
هم‌اكنون در كشورهای توسعه‌یافته، علاوه بر پیشرفت عمومی اكثر مدرسه‌ها، دانشگاههای علوم تربیتی یا تربیت معلم، مدارس وابسته‌ای تاسیس می‌كنند كه در آن‌ها، دانش علوم تربیتی به مرحله عملیاتی نزدیك می‌شود و در واقع، بستر اجرایی روشنی برای دیدگاه‌های نظری پدید می‌آید. به عنوان مثال در حال حاضر، تمام دانشجویان رشته‌های تربیت دبیری و مراكز تربیت معلم كشورمان در دوران تحصیل عالی خود، دست كم با دو مفهوم تفاوت‌های فردی فراگیرندگان و تدوین متون آموزش برنامه‌ای به صورت نظری آشنا می‌شوند، ولی در عمل و در كار درون كلاسی با دانش‌آموزان، چون الگوهای عملی این دو مقوله را، كه از چهل سال پیش در كشورهای توسعه‌‌یافته پدید آمده و در سال‌های اخیر گسترش پیدا كرده است، دركنار خود نمی‌یابند، به‌راحتی این مفاهیم را كنار می‌گذارند و آموزش به شیوه‌‌های سنتی را بهترین روش در كار یاددهی- یادگیری به شمار می‌آورند. بنابراین، مدارس استاندارد و حتی وابسته به دانشگاه‌های علوم تربیتی، الگویی تمام‌نما برای كسانی است كه بخواهند مدرسه خود را به حد مطلوب ارتقا دهند.
در حال حاضر، علاوه بر دانشگاه‌های علوم تربیتی، در كشورهایی كه از نظام‌های آموزشی نظام‌گرا و هدفمند برخوردارند، وزارت آموزش و پرورش، اداره‌های كل، مناطق و نواحی آموزش و پرورش نیز با استفاده از پتانسیل‌های محلی موجود و براساس موقعیت و اقتضای منطقه‌ای، مدارس استاندارد محلی ویژه‌ای تاسیس می‌كنند و در آن‌ها، لااقل برای رسیدن به هفت هدف زیر می‌كوشند:
* استانداردكردن تدریجی تعلیم و تربیت با تاكید بر مولفه بهبود بخشیدن به كیفیت آموزش و پرورش در مدارس؛
* ایجاد فرصت برای اجرا و اعمال انواع طراحی‌های آموزشی و ارائه آن‌ها به ارزشیابی‌های متنوع؛
* ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های گروهی و افزایش روحیه تعاون و مشاركت در دانش‌آموزان، از طریق انعقاد هسته‌‌های مطالعاتی و انجمن‌های علمی؛
* شناخت مدارهای توسعه‌یافته در آموزش و پرورش یك مجموعه (مانند منطقه، شهرستان یا حتی كشور) كه ضریب تاثیر زیادی دارند؛
* تهیه جامعه آماری و ایجاد بستر اجرایی فعال برای بهینه‌سازی فراگیر سامانه تعلیم و تربیت؛
* ایجاد رقابت سالم بین آموزشگاه‌ها از طریق ارائه الگوهای موفقیت‌آمیز؛
* كاهش فواصل موجود بین مدارس عادی و دیگر آموزشگاه‌ها.
البته ممكن است برخی، وجود بعضی مدارس خاص غیرانتفاعی را، كه به دانشگاه یا دانشگاه‌های ویژه‌ای وابسته هستند، مصداقی برای این قبیل مدارس به شمار آورند و یا آن كه بعضی مدارس تیزهوشان و آموزشگاه‌های نمونه موجود در كشور را نمونه‌هایی از مدارس استاندارد تلقی كنند، ولی باید پذیرفت اگر چه امكان دارد این مدارس در زمینه‌های خاصی موفقیت كسب كرده و مطرح شده باشند، ولی نمی‌توان آن‌ها را استاندارد دانست.
حال، با توجه به هفت هدفی كه ذكر شد، ابتدا یكی از الگوهایی را كه در دهه اخیر برای تعریف مدرسه استاندارد ارائه شده است، معرفی خواهیم كرد. سپس به برخی راهكارهای عملیاتی یك مدرسه استاندارد بر اساس شرایط و كاركردهای آموزش و پرورش و مدرسه‌های ایران اشاره خواهیم داشت. البته بدیهی است كه به رغم اعتقاد به جامع‌نگری و سامانه‌ای دیدن یك مدرسه استاندارد، در این بخش، فرصت آن نخواهد بود كه همه سازوكارهای اداری- سازمانی، از جمله ثبت‌نام، گزینش معلم و نیز تمام مسایل مرتبط با مدرسه‌های استاندارد و بازتاب‌ها و كشتار واكنش‌های اجتماعی و محیطی تاسیس و راه‌اندازی این مدرسه‌ها و چگونگی اداره آن‌ها را تبیین كنیم.

 

معرفی یك الگو برای شناخت مدرسه استاندارد

الگویی كه در این جا معرفی می‌شود، توسط «لاوری» پیشنهاد شده است.
پیش از معرفی الگو، لازم است تعریفی از شاخص و استاندارد ارائه شود.
شاخص: عبارت است از نمودی از عمل یا كاركرد. فرد یا سازمان؛ مانند شاخص رفتار سالم.
استاندارد: عبارت است از مجموعه‌ای از معیارهای مورد توافق و عینی كه براساس آن می‌توان درباره شاخص‌ها داوری كرد. مانند استاندارد قضاوت درباره پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز.

در ادامه مطلب



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه یکم اردیبهشت 1388ساعت 20:36 توسط توحیدی |
ویژگیهای دبیرعلوم تجربی(کلاس بهتربادبیرعلوم بهتر) ( ویژه ی همکاران فرهنگی )

مطالب زیر براساس نتیجه گیری تحقیق ترم اول دانشگاهم بودکه از نظرات بیشتر همکاران در دانشگاه و منطقه استفاده کرده ام:

۱-  دبير علوم تجربي بايد در رشته اي كه تدريس مي كند،اطلاعات كاملي و به قولي update داشته باشد تا بتواند در كلاس درس پاسخگوي نيازهاي دانش آموزان باشد.(فلسفه تعليم وتربيت،دكتر شريعتمداري)

2-  چون درس علوم تجربي،علمي مبتني بر تجربه،آزمايش و مشاهده استو و از سوي ديگر چنان كه مي دانيم يكي از روش هاي علمي پرورش خلاقيت دانش آموزان،مشاهده ي اشيا از نزديك و دستكاري كردن در آن وتجربه ي آزمايش است.

       بنابراين دبير علوم تجربي بايد به كليه فعاليتهاي آزمايشگاهي كتاب آگاه بوده وعلاوه بر آن در پي آزمايش كردن وغعاليتهاي آزمايشگاهي موثر در مدرسه باشدكه در كتاب به آنها اشاره نشده است ولو مي توان گفت كه بهتر از آزمايشهاي كتاب هستند.

چرا كه مي دانيم فعاليتهاي آزمايشي وتجربه ي آن توسط خود دانش آموزان نتايج زير را در يادگيري او در بر خواهد داشت:

*ايجاد يادگيري واقعي به جاي حفظ عقايد و حقايق علمي

*ايجاد فرصت براي حل مسله از طريق فكرخلاق

*رشد ظرفيت و توانايي دانش آموزان و تربيت افراد لايق و كاردان

*مي توان از فعاليتهاي آزمايشي كتاب جهت ايجاد علاقه وانگيزه در دانش آموزان استفاده كرد.

 (درس علوم تجربي و نقش آن در پرورش قوه ي خلاقيت دانش اموزص1)      

3-  دبير علوم تجربي بايد علاوه بر دارا بودن اطلاعات كامل از رشته ي خود،تاحدودي از رشته هاي ديگر نيز بداند تا در مواقع لزوم بتواند از طريق روش تلفيق تدريس خودرا به نحو احسن انجام دهد.

4-  دبير علوم تجربي بايد از اهداف كلي آموزش علوم كه در سه حيطه ي دانستني هاي ضروري،مهارت هاي ضروري،نگرش هاي ضروري جمع بندي مي شوند آگاه بوده و نحوه ي تدرس و روش تدريس خود را بر پايه ي اين سه حيطه طراحي و تدوين كند.

همانطور كه مي دانيم آموزش هاي كليشه اي كه در آن محتوا وزمتنبندي اجرا كاملا از قبل مشخص است باعث مي شود فاكتورهاي مطالعه موثر و فعال،مديريت زمان وفعاليتها،ذهن تحليل گر و... كمتر رشد يابد.

     دبير علوم تجربي بايد بتواند با تمهيدات و روش هايي كه انتخاب مي كندافراد موفق را براي زيست در آينده تربيت كند.افراد موفق خصوصيات زير را دارا هستند.روشهايي كه به موارد زير ختم شوند:

     *مثبت فكركردن:تفكربشردوستانه و ارتباط خيرخواهانه و سالم با افراد نسبت به محيط زيست و افراد پيرامون  مي تواند زمينه ي اعتماد را فراهم كرده .همكاريها وهماهنگي ها را توسعه دهد.

     *روحيه ي مسئوليت پذيري وتلاشگري: دبير علوم تجربي بايد سخت كوشي و تلاشگري،وقت شناسي، صحيح ودقيق و كامل ودلسوزانه وبا وجدان كاركردن را به دانش آموزان ياد بدهد.

     *ارتباط نيكوبا ديگران ومهارت هاي كارتيمي

     *روحيه ي مطلعه: منظور اين است كه افرا تربيت شده يادگيرنده ي مادام العمر باشند.

     *تفكر پويا و تحليل گرانه:فراگيري و كسب اطلاعات نياز بايد با بستري پژوهشي و ذهني پويا وتحليل گر  همراه باشدتا بتواند با همگرداني اين اطلاعات،بررسي و وارسي آنها،خلاصه سازي و كلان نمايي،بحث و استدلال و استنتاج موضوعات فراگرفته شده مبدل به دانش گردد.اين افراد هستند كه فردا در آنده مي توانند در مقابل ناهنجاريهاي محيطي فكر تحليلي داشته وباعث رشد آنها شود.البته اين تعليم دهنده بايد خود اين گونه باشد تا بتواند دانش آموزان را وادار به فكر كرده وبه تفكرهدايت شده كنترل كند.                                                                             

خلاقيت:خلاقيت ونوآوري باعپ مي شود همراه با فراگيري وتحليل اوضاع،ذهن خرد مند بتواند با ارائه ي ايده هاي جديد،راهكارهاي مناسبي رائه دهد.

   اين افراد هستند كه مي توانند در جامعه كارآفريني كنند.  

دبير علوم تجربي بايد بتواند اعتماد به نفس را در روياروي با مسائل جديد به دانش آموزان انتقال داده وجامعه با اولين مشكل خاموش نشود.

بايد دبير محترم بتواند در دانش آموزان توانايي تهيه مستندات وگزارشات را بدهد.

اگر مدارس و كلاسهاي ما بتواند طبق سه عنصر زير پيش رود، بر بسياري از مشكلات فائق مي آيند:

   **Self Accessed: توانايي انتخاب منبع از ميان چندين منبع.

   **Self Pace: دانش آموز مطالب درسي را همنوا وهمگام با سرعت پيشرفت خود فرا مي گيردوكمتر در گير محيطهاي رقابتي مي شود.

   **Self Directed: انتخاب آزاد بحث توسط دانش آموزان در گروهها برحسب علاقه ي آنها.

تفكر علمي را ايجاد و تقويت كند.

براي تفهيم مطالب از روش هاي تدريس فعال وشيوه هاي مناسب استفاده كند.

از كارهاي عملي وآزمايش در تدريس استفاده كند.

علاوه بر منابع موجود و استفاده از تجربيات ديگران،بايد پويايي داشته باشدو همواره در جستجوي راههاي بهتر،ساده ترو برانگيزاننده تر باشد.

بايد از امكانات محلي بيشينه ي استفاده را در تدريس  داشته باشد.

زمينه هايي براي ابراز عقايد اكثر دانش اموزان فراهم سازد.

هنگام اظهار عقايد دانش آموزان،با حوصله ومحبت،اشتباهات را تصحيح وآنان را در مسير درست هدايت كند.


+ نوشته شده در شنبه بیست و نهم فروردین 1388ساعت 20:15 توسط توحیدی |
چرا زرده تخم مرغ زرد است؟ ( موضوعات علمی )
چرا زرده تخم مرغ زرد است؟

رنگ زرده تخم مرغ،حاصل از موادی بنام گزانتوفیل هاست که از غذایی که مرغ می خورد تامین می شود،  رنگ زرده هم با توجه به رنگدانه های موجود در غذا،از زرد کمرنگ تا نارنجی متغیر است. این مواد پس از جذب از دستگاه گوارش وارد جریان خون پرنده می شوند و به همان شکل در زرده تخم مرغ ذخیره می گردد بافت چربی در بدن مرغ یکی از محل های اصلی ذخیره رنگدانه است. با توجه به اینکه مرغ در روز بیش از شب غذا می خورد در روز رنگدانه ی بیشتری به تخمدان انتقال می یابد و این موضوع باعث می شود که زرده به صورت خطوط تیره وروشن باشد.

img/daneshnameh_up/9/9b/eggyolk.jpg


+ نوشته شده در سه شنبه یازدهم فروردین 1388ساعت 21:2 توسط توحیدی |
عید نوروز مبارک ( تبریک ها و تسلیت ها )

 عید نوروز رو به همه دانش آموزان وهمکاران تبریک عرض می کنم


+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و نهم اسفند 1387ساعت 15:11 توسط توحیدی |
نوروز ( خواندنی ها )

« نوروز »

 
نوروزچیست؟
 
نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران یاستان است و هنوز مردم مناطق مختلف ایران نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است.
 
زمان نوروز

جشن نوروز از لحظه اعتدال بهاری  آغاز می‌شود. در علم ستاره شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم کره شمالی زمین به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سمت شمال آسمان می‌رود. این لحظه، لحظه اول برج حمل نامیده می‌شود، و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است. نوروز در تقویم میلادی با ۲۱ یا ۲۲ مارس مطابقت دارد. در کشورهای ایران و افغانستان که از تقویم هجری خورشیدی استفاده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

تاریخچه

منشا و زمان پیدایش نوروز، به درستی معلوم نیست،اما این جشن، قدمتی سه هزار ساله دارد و قدیمی‌ترین آیین ملی در جهان به شمار می‌رود. در برخی از متون کهن ایران ازجمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و در برخی دیگر از متون، کیومرث به‌عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی شده است.ابداع نوروز در شاهنامه، بدین صورت روایت شده است که جمشید در حال گذشتن از آذربایجان، دستور داد تا در آنجا برای او تختی بگذارند و خودش با تاجی زرین بر روی تخت نشست. با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان منور شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نو نامیدند. برخی از روایت‌های تاریخی، آغاز نوروز را به بابلیان نسبت می‌دهد. بر طبق این روایت‌ها، رواج نوروز در ایران به ۵۳۸ سال قبل از میلاد یعنی زمان حمله کورش به بابل بازمی‌گردد. همچنین در برخی از روایت‌ها، از زرتشت به‌عنوان بنیان‌گذار نوروز نام برده شده است. اما دراوستا نامی از نوروز برده نشده است.

نوروز در زمان هخامنشیان

کورش، بنیان‌گذار هخامنشیان، نوروز را در سال ۵۳۸ قبل از میلاد، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکان‌های عمومی و منازل شخصی و بخشش محکومان را اجرا می‌نمود. این آیین‌ها در زمان سایر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می‌شده است. در زمان داریوش یکم، مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار می‌شد. البته در سنگ‌نوشته‌های به‌جا مانده از دوران هخامنشیان، به‌طور مستقیم اشاره‌ای به برگزاری نوروز نشده است. اما مطالعات بر روی این سنگ‌نوشته‌ها نشان می‌دهد که مردم در دوران هخامنشیان با جشن‌های نوروز آشنا بوده‌اند و هخامنشیان نوروز را با شکوه و عظمت جشن می‌گرفته‌اند. شواهد نشان می‌دهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از میلاد سکه‌ای از جنس طلا ضرب نمود که در یک طرف آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده است. در دوران هخامنشی، جشن نوروز در بازه‌ای زمانی بین ۲۱ اسفند تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شده است.
 
نوروز در زمان اشکانیان و ساسانیان

در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز نوروز گرامی داشته می‌شد. در این دوران، جشن‌های متعددی در طول یک سال برگزار می‌شد که مهمترین آنها نوروز و مهرگان بوده است. برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم می‌شد. نوروز کوچک یا نوروز عامه پنج روز بود و از اول تا پنجم فروردین گرامی داشته می‌شد و روز ششم فروردین (خردادروز)، جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا می‌شد. در هر یک از روزهای نوروز عامه، طبقه‌ای از طبقات مردم (دهقانان، روحانیان، سپاهیان، پیشه‌وران و اشراف) به دیدار شاه می‌آمدند و شاه به حرف‌های آنها گوش می‌داد و برای حل مشکلات آنها دستور صادر می‌کرد. در روز ششم، شاه حق طبقات مختلف مردم را ادا کرده بود و در این روز، تنها نزدیکان شاه به حضور وی می‌آمدند. شواهدی وجود دارد که در دوران ساسانی سال‌های کبیسه مراعات نمی‌شده‌است. بنابراین نوروز هر چهار سال، یک روز از موعد اصلی خود عقب می‌ماند و درنتیجه زمان نوروز در این دوران همواره ثابت نبوده و در فصول مختلف سال جاری بوده است. در دوران ساسانیان، ۲۵ روز قبل از آغاز بهار، در دوازده ستون که از خشت خام برپا می‌کردند، انواع حبوبات و غلات (برنج، گندم، جو، نخود، ارزن، و لوبیا) را می‌کاشتند و تا روز شانزدهم فروردین آنها را جمع نمی‌کردند. هر کدام از این گیاهان که بارورتر شود، در آن سال محصول بهتری خواهد داد. در این دوران همچنین متداول بود که در بامداد نوروز، مردم به یکدیگر آب بپاشند. از زمان هرمز اول مرسوم شد که مردم در شب نوروز آتش روشن نمایند. همچنین از زمان هرمز دوم، رسم دادن سکه در نوروز به‌عنوان عیدی متداول شد.

نوروز پس از اسلام

از برگزاری آیین‌های نوروز در زمان امویان نشانه‌ای در دست نیست و در زمانعباسیان نیز به نظر می‌رسد که خلفا گاهی برای پذیرش هدایای مردمی، از نوروز استقبال می‌کرده‌اند. با روی کار آمدن سلسله‌های سامانیان و آل بویه، جشن نوروز با گستردگی بیشتری برگزار می‌شد. در دوران سلجوقیان، به دستور جلال الدین ملک شاه سلجوقی تعدادی از منجمان ایرانی از جمله خیام برای اصلاح تقویم ایرانی گرد هم آمدند. این گروه، نوروز را در اول بهار قرار دادند و جایگاه آن را ثابت نمودند. بر اساس این تقویم که به تقویم جلالی معروف شد، برای ثابت ماندن نوروز در آغاز بهار، مقرر شد که هر چهار سال یک‌بار، تعداد روزهای سال را (به‌جای ۳۶۵ روز)، برابر با ۳۶۶ روز در نظر بگیرند. طبق این قاعده، می‌‌بایست پس از انجام این کار در ۷ دوره، در دوره هشتم، به جای سال چهارم، بر سال پنجم یک روز بیفزایند. این تقویم از سال ۳۹۲ هجری آغاز شد. نوروز در دوران صفویان نیز برگزار می‌شد. در سال ۱۵۹۷ میلادی، شاه عباس صفوی مراسم نوروز را در عمارت نقش جهان اصفهان برگزار نمود و این شهر را پایتخت همیشگی ایران اعلام نمود.
 
نوروز در دوران معاصر

نوروز به‌عنوان یک میراث فرهنگی در دوران معاصر همواره مورد توجه مردم قرار داشته و عموما هرساله برگزار می‌شده است. البته برگزاری جشن نوروز به‌صورت علنی در برخی از کشورها توسط برخی از حکومت‌ها برای مدت‌زمانی ممنوع بوده است. حکومت شوروی برگزاری جشن نوروز را در برخی از کشورهای آسیای میانه نظیر ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان ممنوع کرده بود و این ممنوعیت تا زمان میخائیل گورباچف تداوم داشت. با این وجود، مردم این مناطق نوروز را به‌صورت مخفیانه و یا در روستاها جشن می‌گرفته‌اند. همچنین برخی از مردم این مناطق برای جلب موافقت مقامات محلی نام دیگری بر روی نوروز می‌گذاشتند؛ به‌طور مثال در تاجیکستان، مردم با اتلاق جشن لاله یا جشن ۸ مارس سعی می‌کردند که آیین‌های نوروز را بدون مخالفت مقامات دولتی به جای آورند. همچنین در افغانستان، در دوران حکومت طالبان، برگزاری جشن نوروز ممنوع بود و این حکومت تنها تقویم هجری قمری را به رسمیت می‌شناخت.

جغرافیای نوروز

منطقه‌ای که در آن جشن نوروز برگزار می‌شد، امروزه شامل چند کشور می‌شود. نوروز همچنان در این کشورها جشن گرفته می‌شود. با وجودی که بسیاری از آیین‌های نوروزی در این کشورها به‌صورت مشابه در این کشورها برگزار می‌شود، اما برخی آیین‌های نوروز در این کشورها دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند. به‌طور مثال در افغانستان در روز اول نوروز، سفره هفت‌میوه می‌چینند ولی در ایران، سفره هفت سین می‌اندازند. 

کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند:

ایرانافغانستانتاجیکستانترکمنستانعراقترکیهسوریهلبنانجمهوری آذربایجانازبکستانقرقیزستانقزاقستانپاکستان

کشورهایی که جشنی مشابه نوروز دارند:

آیین‌ها

خانه‌تکانی

خانه‌تکانی یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن می‌گیرند به آن پایبندند. در این آیین، تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شستشو و تمیز می‌شوند. این آیین در کشورهای مختلف از جمله ایران، تاجیکستان و افغانستان برگزار می‌شود.

آتش‌افروزی

رسم افروختن آتش، از زمان‌های کهن در مناطق نوروز متداول شده است. در ایران و بخش‌هایی از افغانستان، این رسم به‌صورت روشن کردن آتش در شب آخرین چهارشنبه سال متداول است. این مراسم چهارشنبه‌سوری نام دارد. پریدن از روی آتش در ایام نوروز در ترکمنستان نیز رایج است. همچنین رسم افروختن آتش در بامداد نوروز بر پشت بام‌ها در میان برخی از زرتشتیان (از جمله در برخی از روستاهای یزد در ایران) مرسوم است.

سفره‌های نوروزی

سفره‌های نوروزی یکی از آیین‌های مشترک در مراسم نوروز در بین مردمی است که نوروز را جشن می‌گیرند. در بسیاری از نقاط ایران و برخی از نقاط افغانستان، سفره هفت سین پهن می‌شود. در این سفره هفت چیز قرار می‌گیرد که با حرف سین آغاز شده باشد؛ مثل سرکه، سنجد، سمنو، سیب و ... در کابل و شهرهای شمالی افغانستان، سفره هفت میوه متداول است. در این سفره، هفت میوه قرار می‌گیرد، از جمله؛ کشمش سبز و سرخ، چهارمغز، بادام، پسته، زردآلو و سنجد. چیدن سفره‌ای مشابه با استفاده از میوه‌ خشک شده، در بین شیعیان پاکستان هم مرسوم است. علاوه بر این، سفره هفت شین در میان زرتشتیان، و سفره هفت میم در برخی نقاط واقع در استان فارس در ایران متداول است. در جمهوری آذربایجان نیز بدون توجه به عدد هفت، بر روی سفره‌های نوروزی خود، آجیل قرار می‌دهند.

غذاهای نوروزی

یکی از متداول‌ترین غذاهایی که به مناسبت نوروز پخته می‌شود، سمنو (سمنک، سومنک، سوملک، سمنی، سمنه) است. این غذا با استفاده از جوانه گندم تهیه می‌شود. در بیشتر کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند، این غذا طبخ می‌شود. در برخی از کشورها، پختن این غذا با آیین‌های خاصی همراه است. زنان و دختران در مناطق مختلف افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان سمنو را به‌صورت دسته‌جمعی و گاه در طول شب می‌پزند و درهنگام پختن آن سرودهای مخصوصی می‌خوانند. به‌طور مثال در افغانستان در یکی از مشهورترین ترانه‌ها، این بیت مکررا خوانده می‌شود:

سمنک در جوش، ما کفچه زنيم ديگران در خواب، ما دفچه زنيم

پختن غذاهای دیگر نیز در نوروز مرسوم است. به‌طور مثال در بخش‌هایی از ایران؛ سبزی پلو با ماهی، در ترکمنستان؛ نوروزبامه، در قزاقستان؛ اویقی آشار ، در بخارا؛ انواع سمبوسه پخته می‌شود. به‌طور کلی پختن غذاهای نوروزی در هر منطقه‌ای که نوروز جشن گرفته می‌شود مرسوم است و هر منطقه‌ای غذاها و شیرینی‌های مخصوص به خود را دارد.

 دید و بازدید

دید و بازدید عید یا عید دیدنی یکی از سنت‌های نوروزی است که در بیشتر کشورهایی که آن را جشن می‌گیرند، متداول است. در برخی از مناطق، یاد کردن از گذشتگان و حاضر شدن بر مزار آنان در نوروز نیز رایج است.

طبیعت‌گردی

مردم ایران روز سیزدهم فروردین، به مکان‌های طبیعی مانند پارک‌ها، باغ‌ها، جنگل‌ها و ماطق خارج از شهر می‌روند. این مراسم سیزده‌به‌در نام دارد. از کارهای رایج در این جشن، گره زدن سبزه است. مراسم سیزده‌به‌در در مناطق غربی افغانستان ازجمله شهر هرات نیز برگزار می‌شود. با وجودی که روز سیزدهم فروردین در کشور افغانستان جزو تعطیلات رسمی نیست، اما مردم این مناطق برای گردش در طبیعت، عملا کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند. مردم این منطقه همچنین اولین چهارشنبه سال را نیز با گردش در طبیعت سپری می‌کنند. علاوه بر این، ساکنان کابل در افغانستان، در طول دو هفته اول سال برای گردش به همراه خانواده به مناطقی که در آنها گل ارغوان می‌روید، می‌روند.

یکی دیگر از آیین‌های نوروز که در آسیای میانه و کشور تاجیکستان مرسوم است، مراسم گل‌گردانی و بلبل‌خوانی است. گل گردان‌ها از دره و تپه و دامنهٔ کوه‌ها، گل چیده و اهل دهستان خود را از پایان یافتن زمستان و فرا رسیدن عروس سال و آغاز کشت و کار بهاری و آمدن نوروز مژده می‌دهند.

منبع:http://www.15khordad-school.blogfa.com


+ نوشته شده در سه شنبه بیست و هفتم اسفند 1387ساعت 16:39 توسط توحیدی |
نارنگي بخوريد ( موضوعات علمی )

نارنگي غني از ويتامين هاي «ث» ،«ب»و«آ» و حاوي پروتئين،چربي،قند و مقدار زيادي فسفر و كلسيم است . نارنگي خون را تصفيه مي كند و به علت داشتن مقادير زياد فسفر و كلسيم يكي از ميوه هايي است كه در تشكيل استخوان و اسكلت بدن موثر است. همچنين مسكن اعصاب و براي همه بيماران مفيد است . اگر مي خواهيد شب ها راحت بخوابيد ،يك نارنگي بخوريد و تاثير آن را ببينيد.

منبع:كانون خانواده


+ نوشته شده در سه شنبه بیستم اسفند 1387ساعت 19:34 توسط توحیدی |
قمر جدید سیاره زحل کشف شد ( موضوعات علمی )

image

اخترشناسان با مطالعه و بررسی تصاویر سال گذشته فضاپیمای کاسینی از وجود قمر کوچکی در مدار جی سیاره زحل آگاه شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان بین المللی قمر جدید و کوچکی را کشف کرده اند که در مدار زحل در گردش است. لکه های نورانی ناشی از این جرم برای اولین بار در 15 آگوست سال گذشته توسط فضاپیمای کاسینی به ثبت رسیده است. همچنین مطالعه بر روی تصاویر قبلی حضور کمرنگ این قمر را نشان می دهد.

وسعت این قمر کوچک نیم کیلومتر بوده و در مدار جی، ششمین مدار زحل در حال چرخش است. به گفته اخترشناسان قبل از ماموریت کاسینی مدار جی تنها حلقه ای غبارآلود بود که ارتباط مستقیمی با هیچ قمر یا جرم دیگری نداشت و همین موضوع این مدار را مرموز کرده بود. اما کشف قمر جدید به همراه دیگر اطلاعات به دست آمده از کاسینی می تواند در کشف جزئیات بیشتر در رابطه با این حلقه مرموز کمک موثری باشد.

..............

ادامه مطلب
+ نوشته شده در جمعه شانزدهم اسفند 1387ساعت 16:6 توسط توحیدی |
گردش مواد ( سال دوم راهنمایی )

گردش مواد


 

 

يكي از علائم زنده بودن انسان، تپش قلب است كه از دوران جنيني فعاليت خود را آغاز مي كند و تالحظه مرگ به آن ادامه مي دهد.
قلب بخشي از دستگاه گردش خون است كه با انقباض وفعاليت خود و همكاري با ساير بخش ها خون را در همه رگ هاي بدن جاري مي كند.

قلب
قلب عضوي ماهيچه اي و ميان تهي، تقريباً به شكل مخروط است كه درون قفسه سينه بين دو شش (اندكي به سمت چپ) قرار دارد. اندازه ي قلب در افراد مختلف كمي با هم فرق دارد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه سیزدهم اسفند 1387ساعت 18:54 توسط توحیدی |
اتم ها و تركيب هاي شيميايي ( سال سوم راهنمایی )

اتم ها و تركيب هاي شيميايي


تنوع در تركيب هاي شيميايي:
فرمول شيميايي

از كنارهم قرار گرفتن نمادهاي شيميايي فرمول شيميايي حاصل مي شود.
مثلا H2 فرمول شيميايي ئيدروژن، O2 فرمول شيميايي اكسيژن، H2O فرمول شيميايي آب

، CH4 فرمول شيميايي گاز شهري (گاز متان) و C12H22O11 فرمول شيميايي شكر است.

 

مثلا H2SO4 فرمول شيميايي سولفوريك اسيد است. اين فرمول نشان مي دهد كه اين ماده

 از سه عنصر ئيدروژن، گوگرد و اكسيژن تشكيل شده است و در هر مولكول آن دو اتم ئيدروژن

،يك اتم گوگرد و چهار اتم اكسيژن وجود دارد.

 



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه سیزدهم اسفند 1387ساعت 11:33 توسط توحیدی |
ساختارزمین ( سال دوم راهنمایی )

بشر از دير باز به فكر مطالعه درباره زمين و ساختمان دروني آن بوده است از آنجا كه مطالعه مستقيم اعماق زمين غير ممكن است بيش تر مطالعات درباره زمين به روش غير مستقيم است.

عميق ترين چاهي كه جهت مطالعه مستقيم حفر شده است در شوروي سابق حدود 13 كيلومتر است در صورتي كه شعاع كره زمين در حدود 6400 كيلومتر است

 

رههاي مطالعه غير مستقيم زمين:

 آتشفشانها ? چشمه هاي آب گرم ? امواج زلزله ? سنگهايي كه از ساير نقاط منظومه شمسي به زمين رسيده اند.

لايه هاي زمين:

   - هسته

   - گوشته

   - پوسته

 

الف:هسته: داغ ترين قسمت زمين كه از دولايه تشكيل شده است لايه داخلي حالت جامد لايه خارجي حالت مايع است.

هسته زمين بيش تر از عناصر آهن و نيكل ساخته شده است.

خاصيت مغناطيسي زمين به خاطر همين دو عنصر در هسته مي باشد.

ب:گوشته: در اطراف هسته قراردارد كه از دو قسمت

نرم كره(خميري شكل) و سنگ كره(قسمت سنگي)

مواد سازنده گوشته: سيلسيم ? اكسيژن- آهن منيزيم-كلسيم

 



ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه دهم اسفند 1387ساعت 19:20 توسط توحیدی |
هوازدگي ( سال دوم راهنمایی )

هوازدگي: تغييرات ناشي از تأثير هوا بر سنگ را هوازدگي گويند.


هوازدگي فيزيكي: فقط سنگ به قطعات كوچك تبديل مي شود ولي ساختار آن تغيير نمي كند.




ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه هشتم اسفند 1387ساعت 13:43 توسط توحیدی |
زخم در دستگاه گوارش3 ( موضوعات علمی )

زخم پپتیک

در یک فرد سالم، طی عمل هضم، غذا از مری به معده می رود. معده برای هضم غذا، اسید و آنزیم پپسین را تولید می کند. بعد از معده، غذا وارد ابتدای روده کوچک (دئودنوم) می شود. در آنجا عمل هضم و جذب مواد غذایی کامل می شود.

بیماری که دارای زخم در دستگاه گوارش است، در هنگام غذا خوردن درد دارد، زیرا غذا باید مسافت دهان تا روده را طی کند. به علاوه باید اسید و آنزیم ساخته شده در معده را نیز تحمل کند.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه هشتم اسفند 1387ساعت 13:30 توسط توحیدی |
زخم معده و بیماریهای گوارشی2 ( موضوعات علمی )
هنگاميكه غذا جويده و بلعيده مي شود از مري عبور كرده و سپس وارد قسمت فوقاني و حجيم معده شده، در معده مواد غذايي توسط شيره معده (كه مركب از آنزيمهاي هضم كننده و اسيد هيدروكلريك است) شكسته مي شوند و در عين حال ميكرو ارگانيسمهاي وارد شده به بدن توسط شيره مذكور از بين مي روند....


+ نوشته شده در پنجشنبه هشتم اسفند 1387ساعت 13:26 توسط توحیدی |
زخم معده و بیماریهای گوارشی1 ( موضوعات علمی )
زخم معده یك جراحت نسبتا عمیق در قسمت داخلی معده است و مخاط این ناحیه كه صدمه خورده است در معرض تاثیرات اسید معده قرار می گیرد.
البته ممكن است این مشكل در اثنی عشر كه اولین قسمت روده باریك است پیش آید كه در این صورت زخم اثنی عشر نامیده می شود. اما در اصطلاح عموم به طور كلی به زخم معده و زخم اثنی عشر، زخم معده می گویند.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه هشتم اسفند 1387ساعت 13:19 توسط توحیدی |
آشنايي با بيماري هپاتيت ( موضوعات علمی )
خبرگزاري فارس: يكي از بيماريهاي كه ممكن است آدمي در بدو تولد و يا در سنين مختلف به آن مبتلا شود هپاتيت و يرقان ويروسي است . با توجه به خطر آلودگي افراد جامعه ، به اين بيماري، مقاله زير تهيه شده تا برآگاهي هاي پزشكي ، بهداشتي ، رواني و اجتماعي جامعه در مورد اين بيماري افزوده شود.
 



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه ششم اسفند 1387ساعت 17:46 توسط توحیدی |
صحیح مسواک زدن ( ویژه دانش آموزان )

مسواک زدن صحیح از ارکان اصلی مقوله ی بهداشت دهان و دندان است. کمتر کسی را می توان یافت که در طی شبانه روز مسواک نزند، ولی چیزی که کمتر به آن توجه می شود، نحوه صحیح مسواک زدن می باشد، طوری که در اکثر موارد مسواک زدن با مسواک نزدن زیاد تفاوتی نمی کند.

یادگیری مسواک زدن صحیح، کمک شایانی در امر بهداشت دهان و دندان خواهد داشت، هر چند که آموزش صحیح مسواک زدن حضوری بهتر است.

اگر هدف اصلی از مسواک زدن را بدانیم، تاثیر مهمی در عملکرد ما خواهد گذاشت.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه ششم اسفند 1387ساعت 17:19 توسط توحیدی |
شیوه صحیح نشستن پشت میز ( ویژه دانش آموزان )

متخصصان می ‌گویند: بر خلاف تصور ما درست نشستن، مترادف با سیخ نشستن نیست. نشستن با زاویه ی 120 درجه می‌ تواند باعث کاهش کمر درد شود.

یک عمر شنیده بودیم : "بچه راست بشین، صاف بشین، آنقدر قوز نكن!" اما گویا تازه معلوم شده كه این توصیه ی مادرانه هم برای کمر و ستون فقرات ما مفید نبوده است.

اگرچه منظور مادر این بوده که قوز نکنیم و روی کتاب ها خم نشویم و هنوز هم پزشكان این توصیه را تایید می‌ كنند، اما به هر حال چیزی که به تازگی محققان اسکاتلندی و کانادایی با استفاده از یک مدل جدید "ام آر آی" نشان داده اند، این است که راست نشستن بیش از حد، فشار غیر ضروری در ناحیه ی کمر ایجاد می کند كه خیلی هم به نفع ستون فقرات نیست.

نشستن پشت میز



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه ششم اسفند 1387ساعت 17:0 توسط توحیدی |
دردهای ناشی از کار با کامپیوتر ( موضوعات علمی )

امروزه یکی از شایع ترین شکایت های افراد جوان به ویژه در میان کارکنان ادارات و بانک ها، عوارض کار طولانی مدت با کامپیوتر است. این شامل دردهای گردن و شانه که با خستگی شدید عضلات این ناحیه همراه است، دردهای مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهایتاً دردهای پشت و کمر می باشد.

وضعیت صحیح نشستن هنگام کار با کامپیوتر

مواقعی که این دردها پس از یک کار طولانی یا یک روز پُر کار به سراغ شما می آید، بهترین اقدام استراحت، ماساژ ملایم نواحی درگیر، ریلکس کردن عضلات و آرامش است. اما برای جلوگیری از این گونه دردها که هیچ علت آناتومیک ندارد، یک راه بسیار ساده وجود دارد و آن هم رعایت وضعیت بدنی صحیح است.

قدم اول- انتخاب میز و صندلی استاندارد است.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه ششم اسفند 1387ساعت 16:58 توسط توحیدی |
خودکار خوب چه خصوصیاتی دارد؟ ( ویژه دانش آموزان )

درد مچ دست و ناراحتی انگشتان حتی در کارهای اداری هم وجود دارد. اگر شما یک کارمند اداری هستید و یا به تحصیل می پردازیدمجبور به استفاده از نوشت افزارهایی مثل خودکار در طول روز می شوید بهتر است در انتخاب نوشت افزار بیشتر دقت کنید.

خودکار و دست

به طور کلی خودکارهایی که سطح مقطع سه گوش دارند از خودکاریی با سطح مقطع دایره ای مناسب ترند.

همچنین خودکارهایی که دارای یک پوشش نرم لاستیکی و انعطاف پذیر هستند انگشت را آزار نمی دهند و برای نوشتن مناسبت ترند.

بعضی افراد عادت دارند که خودکار را در بین انگشتان خود محکم نگه دارند و یا با انگشتان خود فشار زیادی به آن وارد کنند و خودکار را روی کاغذ فشار دهند. اینگونه افراد معمولاً درناحیه انگشت اشاره خود چار درد و آسیب می شوند و لازم است از خودکارهایی با پوشش لاستیکی ارتجاعی استفاده کنند.

به تازگی با استفاده از دانش بیومکانیک و ارگونومی، نوشت افزارهایی با طراحی عجیب و غریب اما کاملاً منطبق با اصول بیومکانیک بدن و راحتی انگشتان و مچ دست در هنگام نوشتن ساخته شده است.

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید در استفاده از خودکارهای معمول و رایج نقاطی که با دایره های قرمز مشخص شده اند دچار ناراحتی و آسب می شوند اما در طراحی های جدید این وضعیت  مشاهده نمی شود.

یک نکته دیگر هم که اهمیت زیادی دارد کیفیت جوهر خودکار و روان بودن آن در هنگام استفاده است که باعث می شود فرد با آرامش و اعصاب راحت، کار نوشتن را انجام دهد.


+ نوشته شده در سه شنبه ششم اسفند 1387ساعت 14:37 توسط توحیدی |
پيچ‌خوردگي پا ( موضوعات علمی )
شايد شما هم واژه پيچ‌خوردگي را شنيده باشيد. پيچ‌خوردگي زماني رخ مي‌دهد که ضربه‌اي مانند سقوط، لغزيدن يا تصادف روي دهد. در اين حالت مفصل بيش از حد حرکت مي‌کند و رباط کشيده يا پاره مي‌شود.

پارگي رباط زانو

 

 

 



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه ششم اسفند 1387ساعت 14:34 توسط توحیدی |
12 فايده انار ( موضوعات علمی )

انار

 

 

 

 

 

حضرت محمد (ص) فرموده اند: "هرکس انار بخورد، کينه و دشمني را از خود دور کرده است."

انار اولين بار در شرق ايران يافت شد و  بعد به هندوستان، آفريقا، چين، اروپا و آمريکا برده شد.

براي هزاران سال انار به عنوان گنجينه قدرت شناخته مي شد. انسان ها براي زيبا تر شدن از اين ميوه استفاده مي کردند. در مصر، مردگان را با انار دفن مي کردند.

در چين، هسته انار را شکر مي زنند و در جشن عروسي براي خوشبختي عروس و داماد آن را مي خورند.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه ششم اسفند 1387ساعت 14:22 توسط توحیدی |
مطالب پيشين
همیشه مطالعه کنید
نمونه سوال دوم راهنمایی
نمونه سوالات اول راهنمایی
نمونه سوالات سوم راهنمایی
سال اول راهنمایی
کوه آتشفشان در خانه!!
امید
وای از دست این خارش ها؟؟؟؟؟؟
ماه محرم
گروه های خون، تعیین گروه خون و انتقال خون

موضوعات
نمونه سوالات امتحانی
ویژه ی همکاران فرهنگی
طرح درس
موضوعات علمی
ویژه دانش آموزان
سال اول راهنمایی
سال دوم راهنمایی
سال سوم راهنمایی
تبریک ها و تسلیت ها
خواندنی ها
پيوندها
قالب وبلاگ
سيستم مديريت لينك باكس
آموزش زيست شناسي
تكنولوژي هسته اي
شبكه ملي مدارس ايران
آموزش علوم راهنمايي
انجمن فيزيكدانان جوان
گويچه قرمز
انيميشن زيست شناسي
فيلم آموزشي علوم تجربي
محاسبه قدو وزن ايده آل
آموزش دروس(كانال رشد)
كهكشان
قبله ياب اينترنتي
زمين
گروه علوم تجربي خدابنده
آتشفشان
وبلاگ آقاي رستمي
بانك مقالات فارسي
سايت ماهواره اميد
قرآن كامل به صورت فلش
مجلات رشد
شبكه رشد
سازمان آموزش و پرورش استان آ.ش
پژوهشكده تعليم و تربيت تبريز
آموزش و پرورش خسروشهر
خانه علوم تبريز
فرهنگ لغت آنلاين دهخدا
فرهنگ لغت آنلاين معين
وزارت آموزش وپرورش
ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بانك وبلاگهاي آموزشي كشور
نمونه سوالات المپيادي
پيوندهاي روزانه
پیش بینی وضع آب و هوای شهرهای ایران
اوقات شرعي
آرشیو پیوندهای روزانه
كدهاي اضافه
-- end abcTools_HistoryEvents script -->

طراح قالب
طراح : صابر توحيدي
saber tohidi
Template By : www.olumetajrobit.blogfa.com